Jeg elsker sola! - Reisverslag uit Fevik, Noorwegen van Eva Joanne S. - WaarBenJij.nu Jeg elsker sola! - Reisverslag uit Fevik, Noorwegen van Eva Joanne S. - WaarBenJij.nu

Jeg elsker sola!

Door: Eva Joanne S.

Blijf op de hoogte en volg Eva Joanne

21 Maart 2010 | Noorwegen, Fevik

Groot feest: de Noorse lente is begonnen. Na een lange winter met de grootste lading sneeuw die ik ooit van mijn leven gezien heb (en waarschijnlijk in Nederland ook zal zien), is de temperatuur nu gestegen naar een behaaglijke + 5 graden Celcius. De afgelopen week heeft de zon volop geschenen, ik heb rondgelopen in mijn lentejas, en ik heb nu ook de mogelijkheid om hier te fietsen. Heerlijk, dat maakt me zo gelukkig. Ik vond het leuk om hier een echte strenge winter mee te maken, maar dat de zomer er nu aankomt vind ik toch wel een heel erg fijn idee. Overigens liggen er overal langs de weg nog steeds grote hopen sneeuw die keihard zijn geworden en voorlopig ook niet zullen verdwijnen, maar het asfalt op de wegen is tenminste weer te zien.

Ik realiseer me dat ik veel te weinig stukjes schrijf. Met schaamte kijk ik naar de datum van mijn vorige update: 21 januari. Dat kan toch niet? Om het goed te maken zal ik weer een lang verhaal schrijven.

Allereerst: ik ben sinds de laatste week van januari begonnen met dansen bij Allegro Ballettstudio (ja, met twee t’s… rare jongens hè, die Noren). Op dinsdagmiddag ‘klassisk’, of te wel klassiek ballet, en op vrijdagmiddag ‘streetjazz/hiphop’, vergelijkbaar met wat ik bij Tamara volgde op zaterdag in Amsterdam. Ik stond werkelijk te springen om weer te gaan dansen na twee maanden, hoewel ik wel een beetje bang was dat het misschien wel helemaal niet mijn niveau zou zijn of dat ik met alleen maar kleine kinderen in de les zou zitten. Die angst was ongegrond. Het is een groot succes geworden; de sfeer op de balletschool is precies hetzelfde als bij Van den Ende. Serieuze lessen, maar plezier in het dansen is toch het belangrijkste. Zoals het hoort, dus. Ik zit met leuke meiden in de les, het niveau is precies goed en de lerares is geweldig. Ik heb voor zowel klassiek als streetjazz dezelfde docente, Alfhild heet ze. Zij geeft trouwens bijna elke les bij Allegro, vier uur achter elkaar en dat vijf dagen per week. Waar ze de energie vandaan haalt om dat voor elkaar te krijgen is mij een raadsel, maar ze is vrijwel altijd goedgehumeurd en haar lessen zijn leuk en uitdagend. Bovendien zijn ze goed voor mijn Noors. Meteen bij de eerste les hebben we afgesproken dat ze gewoon in het Noors uitlegt, alleen als ze een mij een persoonlijke aanwijzing geeft doet ze dat in het Engels.
Het is heerlijk om weer twee keer per week te dansen. Ik heb daar ook weer leuke nieuwe mensen leren kennen. Bij de eerste les raakte ik aan de praat met Kjersti (spreek uit: ‘Sjèrrsti’. Ik heb er nog steeds moeite mee om het helemaal correct te doen…), een geweldige meid. Toen ik een paar weken geleden aan het wandelen was in Fevik, kwam ik haar tegen en we hebben samen anderhalf uur gewandeld en non-stop gekletst. Ze spreekt vloeiend Engels en is ook niet bang om het te gebruiken, dat is fijn. Veel jongeren hier zijn heel onzeker over hun Engels en worden er zenuwachtig van als ze iets moeten vertellen, maar Kjersti gelukkig niet. Ze lijkt erg op mij in veel opzichten en dat was leuk om te merken. Het was geen moment ongemakkelijk. Zij kan wel eens een blijvende vriendin worden. Hetzelfde denk ik over Cecilie, met haar heb ik vandaag geluncht in Grimstad. We hebben drieënhalf uur zitten praten, totdat het café dichtging (om 4 uur ’s middags welteverstaan, dan sluit alles in Grimstad op zaterdag).
In mei hebben we met de hele dansschool een grote voorstelling (ook dit is weer precies hetzelfde als bij Van den Ende). We gaan ‘Skjonnheten og Udyret’ opvoeren in Grimstad Kulturhus, het theater in Grimstad. (De eerste die reageert met de juiste Nederlandse vertaling van dit sprookje wint. Googlen is niet toegestaan!) En het allerbeste is dat de voorstellingen op 22, 23 en 24 mei zijn en dat is net de week dat mijn ouders hiernaartoe komen!

Dat brengt me overigens op het volgende waarover ik jullie wil vertellen: afgelopen weekend zijn mijn ouders hier op bezoek geweest. Van donderdag tot en met maandagochtend. Bas en Ingvild gingen van vrijdag tot zondag met Fabian en Philip op een skivakantie in Rauland, een plaats in de bergen op zo’n vier uur rijden, georganiseerd door Barneidrett, de sportvereniging voor kinderen hier in Fevik. Papa, mama en ik hadden dus veel tijd om met elkaar alleen door te brengen. Of nou ja, er was ook nog een klein mannetje van dertien maanden in huis natuurlijk! Maar dat was hartstikke leuk, met z’n drieën voor Felixje zorgen.
Het is een heel gezellig weekend geworden. We zijn vrijdag naar Grimstad gegaan, daar rondgelopen en ’s avonds bij Dolly Dimple’s, de pizzeria, gegeten. Felix was hele dag superlief en zoet geweest en had helemaal niet geprotesteerd dat hij steeds maar in zijn wagentje moest liggen, maar in de pizzeria was het ‘omslagpunt’. We zijn dus maar snel nadat de pizza op was naar huis gegaan en hebben hem in bed gelegd. Zaterdag zijn we gaan wandelen op Hove, een prachtig gebied gelegen op een eilandje hier in de buurt, Tromøy, en we hebben geluncht in Arendal. Op een terras, in de zon! Op zondag hadden we gepland om naar Kristiansand te gaan, maar net toen we op het punt stonden om weg te gaan, ging mama nog even het vuilnis naar buiten brengen en is daarbij uitgegleden op de weg voor het huis, die was helemaal opgevroren. Ze landde heel naar op haar rug en hoofd. Gelukkig was er niks ernstigs, maar ze vond het toch geen fijn idee om dat hele stuk naar Kristiansand achter het stuur te zitten, dus die reis hebben we maar uitgesteld tot mei. Zondagavond was er een concert georganiseerd door TenSing, mijn koor, om geld in te zamelen voor Haiti. Ook dat was weer perfect getimed, net het weekend dat papa en mama in Fevik waren. Mijn koor heeft drie nummers gezongen, ‘Conquer’, ‘Jesus Paid It All’ en we hebben de avond afgesloten met het liedje ‘Use Somebody’ van Kings of Leon. Tussen ‘Conquer’ en ‘Jesus Paid It All’ waren er nog andere optredens, onder andere van een band die gevormd is door leerlingen van Dahlske Videregående Skole, de middelbare school van Grimstad. Op die school bestaat een zogenaamde ‘musikklinje’, letterlijk een ‘muzieklijn’, een pakket dat het gewone lesprogramma combineert met muzieklessen. De band heette Trett Sekstett en ze waren echt geweldig. Muzikaal zo goed op elkaar ingespeeld, en de zanger en de pianiste zongen prachtig tweestemmig. Het was een ontzettend leuke avond en de volgende dag hoorden we dat er bijna 1000 euro is opgehaald. Niet verkeerd zou ik zo zeggen!

Tijdens mijn weekend bij Synne, twee weken geleden, heb ik nog een leuke Noorse ervaring gehad: op zondag zijn we gaan wandelen door het bos achter Synne’s huis. Op een gegeven moment leek het Synne een leuk idee om van het normale pad af te gaan en een soort zijweggetje te nemen, omdat je dan een stuk afsneed en bovendien een mooi uitzicht had. Er lag alleen een groot hoop sneeuw op dat paadje, maar we dachten dat het allemaal wel mee zou vallen, dus we stapten optimistisch door. Maar hoe verder we liepen, hoe dieper de sneeuw werd; Synne liep voorop en na een paar minuten zakte zij tot op haar heupen in de sneeuw. Helaas was het nu te laat om nog om te keren, dus we moesten nu wel door. Maar bij elke stap die we zetten, zakten we meteen naar beneden. Ik kreeg er echt enorm de slappe lach van. Uiteindelijk zei Synne dat ze dacht dat het beter was als we een stuk naar beneden zouden rollen en vanaf daar zouden kruipen. Eerste lachte ik haar uit, maar toen ik bij de volgende stap nog verder zakte, herinnerde ik me dat zij hier de Noorse was en dat ze dus wel gelijk moest hebben. We zijn dus inderdaad rollend naar beneden gegaan en hebben daarna een heel stuk op handen en knieën door de sneeuw gekropen. Het was een geweldige belevenis, ik heb heel hard gelachen. Synne heeft gefilmd toen ik rolde, dus ik heb bewijs door degenen die me niet geloven. :)

Også, for dem som liker å vite det, det går bra med norsken min! Jeg er ikke så redd mer til å bruke norsk og jeg prøver å bruke det så mye jeg kan. Med vennene mine på TenSing snakker jeg nå neste bare norsk for eksempel. Og moren til Synne er ikke så flink til å snakke engelsk og hun er veldig fornøyd at jeg snakker norsk nå. Hun snakker bare norsk til meg og jeg prøver å svare på norsk også, og det føles sååå kult hvis jeg klarer det! Norsk er en kjempegøy språk.

  • 22 Maart 2010 - 07:41

    Papa:

    Wat een kjempegøy verslag, weer, Eef, echt hartstikke kjempegøy! Zijn Felix zijn bleien nog steeds naar tevredenheid gevuld?

    Veel hilsen aan de familie daar!

    Hyggeligs,

    papa


  • 22 Maart 2010 - 08:16

    Mamma:

    Pappa haalt me de woorden van het scherm! Kjempebra din redegjørelse. En ik snap het Norsk helemaal!
    Ook de titel van je voorstelling, maar dat is niet eerlijk want je had me al verteld wat jullie met de voorstelling gingen doen, dus die uitdaging laat ik graag aan een ander.
    Kjempemeget liefs og mange kysser

  • 22 Maart 2010 - 11:14

    Marlinde:

    Ik ben nog steeds aan het denken..... :p

  • 22 Maart 2010 - 15:21

    Soraya:

    Eva, respect dat je je aan de Noorse taal waagt. Ik kan er werkelijk geen touw aan vastknopen!

    Mijn suggestie voor de vertaling: de Notenkraker :p

    Heel veel plezier en ik spreek je snel weer! <3

  • 23 Maart 2010 - 17:55

    Sabrina:

    ehhm, schoonheid, hitte en..? Meer kan ik er ook niet van maken. Zelfs stiekem in het woordenboekje van Sebas gekeken, maar dat tweede woord staat er niet in! Gaaf verslag weer hoor! Heeft veel te lang geduurd! Kus, Sabrina.

  • 27 Maart 2010 - 18:48

    Maartje:

    Herre Gud!!! Norsken din er skikkelig bra!!! utrolig! Lykke til med alt du gjor...

    stor klem til alle og til deg.

  • 03 April 2010 - 13:54

    Jipps:

    Hee Eef!
    Wat leuk, dan doe je toch nog mee met een (dans)voorstelling dit jaar!!Tof zeg! Veel plezier enne....foto's!!!!
    kus,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Fevik

Aupairanoia

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2010

Mixed feelings

25 April 2010

Supernanny

21 Maart 2010

Jeg elsker sola!

21 Januari 2010

De olie

22 December 2009

Over de Noren niks dan goeds...
Eva Joanne

Actief sinds 13 Nov. 2009
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 5277

Voorgaande reizen:

14 November 2009 - 30 November -0001

Aupairanoia

Landen bezocht: