When they say season's greetings - Reisverslag uit Fevik, Noorwegen van Eva Joanne S. - WaarBenJij.nu When they say season's greetings - Reisverslag uit Fevik, Noorwegen van Eva Joanne S. - WaarBenJij.nu

When they say season's greetings

Door: Eva Joanne S.

Blijf op de hoogte en volg Eva Joanne

04 December 2009 | Noorwegen, Fevik

Felix slaapt als een roos in zijn bedje en ik word rustig wakker met de mooiste zonopkomst ooit (oké, die in Laguna Beach doen er niet voor onder). Mijn derde week in Noorwegen is begonnen. Ik heb net een heerlijk weekend met Synne, mijn Noorse vriendin, achter de rug. Het was zo leuk om haar weer te zien en het voelde ook goed om weer eventjes iets voor mezelf te doen met een vriendin. En vooral zo’n goede als Synne. Binnenkort ga ik een weekend naar haar toe in Oslo.

De tweede week voelde al een stuk meer geroutineerd dan de eerste. Ik begin steeds meer aan mijn nieuwe leventje wennen. Maandagavond ben ik, heel stoer, helemaal in mijn eentje met de bus naar Grimstad gegaan voor mijn tweede avond TenSing (die overigens heel leuk was, volgens mij heb ik een heel goede beslissing genomen om mee te gaan doen daar!). Het was al donker en ik moest vanaf de bushalte best nog even zoeken waar het in godsnaam ook al weer was (alle huizen zien er hier uit als Villa Kakelbont), maar ik ben niet in paniek geraakt en heb het kunnen vinden. Ik dacht dat ik te laat zou zijn, maar we begonnen tien minuten over tijd. Zoals Bas al zei: “In Noorwegen komt men te laat.”

De temperatuur zakt meer en meer naar wat de meeste Nederlanders zich ongeveer voorstellen bij Noorwegen. Vannacht is de eerste sneeuw gevallen! Geweldig, wakker worden en zien dat alles wit is buiten. Ik heb heerlijk met Felix gewandeld en genoten van het knisperen van verse sneeuw onder mijn schoenen. Ik hou van dat geluid. Met de kou komt trouwens ook de kerst om de hoek kijken. Het is vandaag 3 december, drie weken voor kerstmis, maar dat weerhoudt de mensen hier er niet van om nu al alle kerstversieringen van zolder te halen. Noren zijn gék van kerst. Werkelijk alles staat in het teken ervan en iedereen wordt er vrolijk van. Er zijn allerlei tradities die ze hier met man en macht in ere houden. Kerst vier je bijvoorbeeld altijd met je directe familie, daar is geen discussie over mogelijk. Soms gaat het zelfs zo ver dat getrouwde koppels allebei naar hun eigen familie gaan en de kerst niet samen doorbrengen… En Synne is dolblij dat ik nu in Noorwegen woon en ze wil zo vaak mogelijk met me afspreken, maar de kerstvakantie is ‘off limits’. Dat kan écht niet, dan is het véél te druk.

Gisteravond kwamen er drie kinderen van vrienden van Bas en Ingvild een paar uur op bezoek en toen had Ingvild bedacht om ‘pepperkaker’ te gaan bakken, iets wat elk kind hier elk jaar met kerst doet, dat zijn koekjes van een soort speculaasachtig deeg. We hebben kilo’s meel op de keukentafel uitgestrooid en de kinderen mochten vormpjes in het instant-deeg drukken. Hoewel de keuken één groot slagveld van deeg, meel en suiker was na afloop, was het wel een heel gezellige avond. (Foto’s komen binnenkort) Vandaag hebben Ingvild en ik weer een ander soort koekjes gebakken, onderwijl luisterend naar Noorse kerstmuziek. En het leukste: het is traditie hier dat alle kinderen een Adventkalender krijgen. En nee, niet met alleen een stom chocolaatje elke dag, maar 24 kleine pakjes die aan een door de ouders zelfgemaakte kalender hangen. Je schoen zetten dus, maar dan anders. En toen ik op de ochtend van 1 december naar beneden kwam, hing er voor mij ook eentje! Ik was zo verrast en blij. Wat ben ik toch bij ontzettend lieve mensen terecht gekomen.

Kortom, ik heb het erg naar mijn zin hier. Ik geniet van die kerstvreugde om me heen, want dat heb ik in Nederland nooit zo uitbundig meegemaakt. Steeds komen zinnetjes van het liedje ‘Suddenly It’s Christmas’ in mijn hoofd op, van Loudon Wainwright (allemaal even opzoeken, hij is briljant).

“Suddenly it’s Christmas, the longest holiday
When they say season’s greetings
They mean just what they say
It’s a season, it’s marathon
Retail eternity
And it’s not over, ‘til it’s over
And you throw away the tree.”

  • 04 December 2009 - 10:08

    Roos:

    He eebsy,

    Gelukkig ben je bij zulke leuke mensen terecht gekomen, als ik het zo lees lijken ze me echt warme mensen. Straks was je bij de tokkies terecht gekomen, de noorse tokkies, gezellig.

    Ik ga eens kijken of ik volgend jaar nog eens bij je op bezoek kan, als ik geld heb.

    Veel plezier nog ;-) xx

  • 04 December 2009 - 10:19

    Wendie:

    Lieve dochter, lieve Eefje,

    wat kun je toch prachtig schrijven! Een ware dochter van je vader. En gezien de reacties op je vorige stukjes zijn er met mij vele mensen die niet kunnen wachten tot je volgende verslag verschijnt.

    Veel liefs van je trotse moeder.

  • 04 December 2009 - 10:29

    Soraya:

    Ik heb weer genoten van je blog, Eva. Doet mij ook een beetje voelen alsof ik in Noorwegen ben.

    Geweldig dat er al sneeuw is gevallen, ik vraag me af of het deze Kerst in Nederland gaat gebeuren...

    Ik kijk weer uit naar je volgende blog!

    Liefs,
    Raya.

  • 04 December 2009 - 11:42

    Jipps:

    Hoi Eva,
    Wat leuk zo je gebeurtenissen te lezen. En je schrijft zo goed!
    Veel plezier!!

    xx

  • 04 December 2009 - 15:20

    Marlin:

    Awesome. Ik kijk ook al helemaal uit naar kerst, en jij zit er gewoon al helemaal in! Geniet ervan, en fijn weekend alvast ;)
    Liefs.

  • 06 December 2009 - 21:15

    Gina:

    Schrijf een reisdagboek en stap naar een uitgever als je terug bent. Wordt sowieso een bestseller. Dikke zoen!

  • 07 December 2009 - 13:12

    Reina:

    Hey Eva,

    Wat klinkt het leuk allemaal! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. We missen je wel hoor!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Fevik

Aupairanoia

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2010

Mixed feelings

25 April 2010

Supernanny

21 Maart 2010

Jeg elsker sola!

21 Januari 2010

De olie

22 December 2009

Over de Noren niks dan goeds...
Eva Joanne

Actief sinds 13 Nov. 2009
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 5277

Voorgaande reizen:

14 November 2009 - 30 November -0001

Aupairanoia

Landen bezocht: